Sau cum să obţii un aviz energetic în 12 paşi simpli

Electrica, Cluj Napoca, anul 2010. Startul se dă în iulie, pentru schimbarea titularului de contract iniţial (firma constructoare) pe numele proprietarilor apartamentului în care stăm cu chirie, care stau în altă localitate, astfel că ne ocupăm de cât se poate. Finalul se întrevede abia după mai mult de 5 luni, mai ales dacă luăm în calcul faptul că timpul e limitat şi că mai există serviciu, şcoală şi alţi factori care împiedică un om să stea numai la cozi şi ghişee în fiecare zi. Dar să începem cu începutul…

Paşii 1 şi 2 se întâmplau în iulie, de pe la mijloc până la finalul lunii şi constau în vizite la electrica pentru a afla aproximativ 20% din informaţie la fiecare vizită (60% din informaţiile necesare obţinerii unui aviz de schimbare a titularului de contract pentru energie electrică – de pe firmă pe persoană fizică în acest caz).

Pasul 3: în sfârşit se face o cerere de reziliere a vechiului contract şi se încheie un contract provizoriu. În plus, se eliberează o factură, pentru a se porni de la 0. Se mai face o cerere de schimbare a numelui străzii în contract, pentru că nu se poate face asta automat, deşi numele străzilor se mai schimbă din când în când.

Pasul 4: Se achită factura (online, de preferat, să evităm cele 5 ore de la cozi). Apoi mergem să verificăm dacă chiar s-a finalizat acţiunea de la pasul 3. Surpriză, dacă nu se stă la coadă banii intră cu 48  de ore mai tarziu, „din cauza sistemului extrem de complicat”. În fine. Se înjură bine şi ne pregătim pentru următorii paşi. Că mai sunt destui.

Pasul 5. În sfârşit intră în vigoare noul contract, după aproximativ o săptămână de când s-a depus cererea. Se constată că persoana care a încheiat contractul nu ştie să copieze un nume de pe un act pe altul şi proprietarul se numeşte acum altfel.

Pasul 6. Ne găsim după aproximativ 3 săptămâni de la start(august, adică). Aici începem cu avizul propriu-zis, la un sediu din partea cealaltă oraşului. Aşa.. O vizită la avize unde aflăm că programul de acolo e diferit faţă de cel pe care îl ştiu cei de la sediul central. Aşa că revenim altă dată, cu pasul 7.

Pasul 7. Aflăm şi restul de 40% de informaţii. Ceea ce presupune nişte acte în original şi prezenţa proprietarilor. Adică pasul 8 se va desfăşura după aproape o lună distanţă faţă de pasul 7.

Pasul 8. Septembrie, mai pe la început. Depun proprietarii actele care mai trebuiau şi se completează, în sfârşit, dosarul. Se mai face o cerere de corectare a numelui, a se vedea pasul 5. Li se spune că poate reveni cineva după minim 30 de zile.

Pasul 9. Aşteptăm vreo 45 de zile, să ne asigurăm că au timp să facă avizul. Între timp, sunăm la call center. Dacă răspunde cineva nu ştie nimic, iar cei care ar şti nu răspund. Noiembrie (1). Se face o altă vizită la centrul de avize unde, surpriză, avizul nu e gata.

Pasul 10. Încă o vizită la avize. E gata avizul, dar numele e tot greşit. Nervi, scandal. Nu se termină de verificat datele, pentru că oricum trebuie să revin. Dar cei de acolo jură că restul e perfect. Mă mir, dar…

Pasul 11 A. Avizul e gata cu numele corect. Dar… nu există contor înregistrat. POFTIM??????????????????? Şi eu de ce primesc şi achit facturi? Nervi, stres, mai ales că taxa de contor e câteva sute de lei. Minim 200. Merg să iau o factură prin care să demonstrez că există un punct de consum valabil

Pasul 11 B. Revin cu 2 facturi. Una pe numele constructorului şi una nouă, pe baza contractului provizoriu. Inspiraţie de moment, care s-a dovedit a fi genială la avize.😛 Se constată că există punctul de consum, deci şi contor, dar nu s-a operat schimbarea numelui străzii în contract, deşi ar fi trebuit… DOH! SERIOS???? Urmează refacerea avizului în forma corectă şi finală.

Pasul 12. Hopefully, se va lua avizul corectat şi complet şi se va mulţumi cerului că drumul nu a fost mai lung de atât.

Bonus, pasul 13, contractul definitiv. Dar ăsta urmează după aviz. Sper să nu fie mai mult de atât, că nu mai am nervi de rezervă.