Iar am chef de puțină critică. Sunt conștientă că există șansa (destul de mare, probabil) să-mi ridic pe cineva în cap, dar îmi asum riscul. Se ştie foarte bine că obezitatea vine la pachet cu o tonă de neajunsuri și aici nu vorbim numai de sănătate, ci și de problemele de ordin estetic și social. Pentru că nu puteți să-mi spuneți că persoanele supraponderale și obeze au o înfățișare plăcută sau o viață socială foarte activă. Cel puțin nu majoritatea. Probabil există și excepțiile care confirmă regula, dar aceste persoane exact asta și sunt: excepții.

Și asta nu e tot. Persoanele cu o problemă de greutate au șanse mult mai mari decât restul populației de a dezvolta diabet (iar dacă mai adăugăm și complicațiile diabetului, extrem de frecvente la cei cu o greutate peste normal… uh!), de a avea un nivel al colesterolului până în tavan, boli de inimă, depresii. Mai puneți voi ce credeți, că nu vreau să fiu mai rea de atât. Ba sunt: aceste persoane au o părere proastă despre ei și probabil o mare parte dintre aceștia au abandonat lupta încă dinainte de a o începe cu adevărat.

Sunt ferm convinsă că sunt destule metode de a ajunge la o greutate sănătoasă fără a te înfometa sau fără a-ți face rău. Și știu asta pentru că am fost cândva supraponderală. Nu pot spune că eram chiar grasă, dar aveam un indice de masă corporală (IMC sau BMI) peste 25, undeva la 25,5-26.  Și atunci am spus stop. Am renunțat la destule: snack-uri dulci sau sărate și le-am înlocuit cu fructe și legume, dar nu am renunțat complet la dulciuri, băuturi carbogazoase. Și ceea ce a făcut cu adevărat diferența a fost sportul. Cât mai multă mișcare. Mers pe jos în loc de troleu/autobuz sau taxi, dans…De fapt, nu am ținut o cură de slăbire, ci mi-am schimbat stilul de viață.

Pe bune, nu e chiar așa de greu. Dar trebuie un pic de voință. Un pic, pentru că după ce încep să se vadă rezultatele parcă totul vine de la sine. Și dacă în loc de cură de slăbire abordăm un nou stil de viață atunci totul se schimbă. Cel mai bine ar fi să gătim acasă, sau dacă mâncăm în oraș trebuie să știm să alegem. Putem să luăm în considerare chiar și semipreparate, dar din nou trebuie să știm să alegem corect. Eu spun că cel mai bine și mai sănătos e să gătim acasă, cu cât mai puțini aditivi sau semipreparate.

Dar la noi în țară există o tendință idioată: fast food și mâncatul în oraș. Și tendința asta e tot copiată, cum spuneam zilele trecute. Nu ar fi o așa mare problemă să mâncăm în oraș dacă am ști exact ce și cât mâncăm. Numai că există șansa să mâncăm ceva plin de grăsimi, aditivi, zahăr. Ceea ce nu e deloc ok. Iar despre fast food ce să mai spun? Se știe deja cât de nociv e acest tip de „mâncare”. Dar sunt destule persoane care trăiesc numai cu așa ceva. Mâncare plină de grăsimi, prăjeli și mai ales fără fructe și legume – pentru că nu pot considera legume suficiente cei 2-3 cartofi dintr-un burger sau o frunză de salată.

Ceea ce mi se pare îngrijorător e că sunt din ce în ce mai multe fast food-uri peste tot. Apar ca ciupercile după ploaie și parcă sunt din ce în ce mai dezgustătoare. Iar mirosul… groaznic: grăsime arsă, carne prăjită și tot ce mai vreți voi. E un asemenea așezământ în Cluj care se numește Fat Boy. Ce poate fi mai sugestiv de atât? Și culmea, de câte ori ajung prin zonă mă uimește coada. E uriașă! Iar ceea ce e mai tulburător e că majoritatea celor care stau la coadă sunt mai mult copii (cu părinții de mână) și tineri (cel mult 20 de ani).

Din ce în ce mai mulți copii mănâncă în principal fast food, renunță la fructe și legume în favoarea dulciurilor, beau sucuri în loc de apă, iar mișcarea… aproape inexistentă. Aud de multe ori părinți care fac petreceri petru propriile odrasle în tot felul de locuri alese gen McfuckinDonald’s, diverse pizzerii. Trezirea oameni buni! Vă omorâți copiii cu propriile mâini, cu imposibilitatea voastră de a spune nu. Și vă mai supărați când cineva spune că aveți copii obezi sau că odraslele voastre fac parte din generația fast food. I-ați ajutat să ajungă acolo.

Trebuie să știți că un copil va adopta ceea ce vede în casă, mai ales când vine vorba de mâncare. Cu alte cuvinte, dacă trăiți sănătos și copiii dumneavoastră vor fi mai sănătoși. Și vor invăța niște obiceiuri sănătoase. Trimite-ți-i să facă sport, nu-i lăsați ore întregi în fața televizorului/calculatorului. Dar, așa cum spuneam mai sus, e nevoie de un pic de voință. Și perseverență, chiar un pic de curaj. Dar nu e imposibil. Ei bine, acum puteți să dați cu pietre.